Sivut

torstai 13. kesäkuuta 2013

Mitähän sitä lukisi seuraavaksi?



Koska pääsykokeet ovat ohi, on minulla täysi vapaus valita, mitä luen. Mutta entä jos mielenkiintoisia kirjoja on niin paljon, ettei niiden väliltä osaa valita? Minun lukuvauhdillani ei nimittäin välttämättä noita kaikkia kuvassa näkyviä teoksia ehdi kesän aikana lukea.

Pari päivää sitten kävin kirjastossa ja lainasin viimein Tolstoin Anna Kareninan. Siinähän sitä lukemista vähäksi aikaa riittääkin, 999:stä sivusta olen lukenut nyt 44. Lisäksi mukaan tarttuivat Grace McCleenin Ihana maa ja ensimmäinen Haruki Murakamini, Suuri lammasseikkailu. Kirjastokäynnin ohella kävin myös pitkästä aikaa kirpputorilla ja kyllähän sen tietää, kuinka siinä sitten kävi. Ostin kaksi Cunninghamia lisää, Kodin maailman laidalla sekä paljon kehutun Tunnit, ja nostalgiahuumassa Agatha Christien kaksoispainoksen, joka sisältää tarinat Ruumis kirjastossa ja Herkuleen urotyöt.

Jottei näissä olisi jo tarpeeksi tekemistä, löytyy minulta tottakai kesälukemista jo omastakin takaa. Varmasti jokin Joanne Harrisin kirja tulee luettua kesän aikana, sillä Appelsiinin tuoksun perusteella yhdistän ne mielessäni vahvasti tähän vuodenaikaan. Nick Hornbyn Alas on pitkä matka on kuumotellut hyllyssäni jo liian pitkän ajan, enkä malttaisi Ian McEwanin Sovitustakaan jättää lojumaan tyhjän pantiksi. Varmasti kummallisin tuore tapaus ainakin kansikuvansa perusteella hyllyssäni on Anssi Kelan Kesä Kalevi Sorsan kanssa, joka nimensä puolesta sopisi kesälukemiseksi. Kuinkahan sujuu Kelalta tarinointi romaanin muodossa?

Mitä te luette kesän aikana? Osan kesäkirjalistoja olenkin jo lueskellut, mutta olisi niitä mukava nähdä lisääkin. Minulle saa myös ehdottaa kirjavinkkejä, ja vaikka kertoa, minkä tuossa ylempänä mainituista kirjoista lukisin ensimmäisenä!

6 kommenttia:

  1. Ostin Anna Kareninan juuri omaan hyllyyni. Olen lukenut sen vuosia sitten, ja silloin ainakin pidin kovasti. En tiedä, milloin kirjan luen uudestaan, koska onhan se todella paksu... Ihana maa viehätti, vaikka kirja on nyt kuukausien aikana vähän hiipunut mielestä pois. Muistan kyllä, mitä kirjassa tapahtuu, mutta en ole enää niin vaikuttunut kuin heti lukemisen jälkeen. Christie varmasti sopisi hyvin kesään. :)

    Minäkin uskalsin muutama viikko sitten hankkia tuon Anssi Kelan kirjan omaan hyllyyni. Vähän jännittää, mitä pidän, koska olen ollut reilu kymmenen vuotta suuri Kelan musiikin fani, mutta onhan romaanin kirjoittaminen kuitenkin eri asia kuin lyriikkojen. Ehkä siksi olenkin siirtänyt Kelan kirjojen lukemista, vaikka niiden lukemista olenkin miettinyt.

    VastaaPoista
  2. Monet ovat kyllä Anna Kareninaa kehuneet ja osaksi siksi aionkin vaikka taistella tieni sen läpi. :D No ei nyt sentään, alku on ainakin vaikuttanut ihan hyvältä, eikä minulla loistavan Kotiopettajattaren romaanin jälkeen enää edes ole kovin pahoja ennakkoluuloja vanhoja klassikkoja kohtaan. Olen muutenkin ollut jo kauan aikeissa tutustua paremmin venäläiseen kirjallisuuteen, käsittelihän yksi pääsykoealueenikin sitä. :)

    Katsotaan, mitä Ihana maa tuo tullessaan! Aihe kiinnostaa kyllä paljon. :) Christien kanssa olen kanssasi täysin samaa mieltä, varsinkin ihastuttava Poirot sopii kesäseuraksi varsin hyvin.

    Minä sain Kelan kirjan poikaystävän vanhemmilta, joten suurta vahinkoa ei taloudellisesti siis aiheudu, vaikken kirjasta pitäisikään. Itsekin kuuntelin Kelaa nuorempana paljon, ja vaikka kuunteleminen on nyt jäänytkin, on mielenkiintoista nähdä, millaisia kirjoja hän on saanut aikaiseksi. :)

    VastaaPoista
  3. Mitä ihanaa luettavaa sinulla onkaan! Cunninghamia ja kaikkea. Itse ajattelin myös tämän kesän aikana tarttua Anna Kareninaan. Katsotaan kuinka käy :D

    VastaaPoista
  4. En vain voinut jättää Cunninghameja lojumaan kirpputorille, varsinkaan kun juuri pari postausta sitten kehuit Tunteja! :)

    Olemme siis samassa sopassa Anna Kareninan takia. :D Onhan se mielettömän pitkä kirja, mutta toivotaan, että tarina on niin mielenkiintoinen, ettei sivumäärä tunnu lopulta missään.

    VastaaPoista
  5. Minulla on varmasti tuo sama 'ongelma' edessäni, kunhan olen lukenut ensin Suuren lammasseikkailun loppuun. Niin monta hyvää odottamassa!

    Suuri lammasseikkailu muuten vaikuttaa oikein mukavalta kirjalta. Tähän mennessä olen tykännyt kovasti.

    VastaaPoista
  6. Veit muuten sanat suustani! Aloin nimittäin eilen lukea Suurta lammasseikkailua, kun olin ensin pähkäillyt tovin valtavan pinoni kanssa. Ja voi että, ainakin tähän mennessä se on vienyt minua mukanaan kuin pässiä narussa, puoleen väliin olen kohta päässyt. :) Anna Kareninan rinnalle piti nimittäin etsiä jotain vähemmän raskasta luettavaa ja no, en nyt tiedä onko Suuri lammasseikkailu ihan sitä mitä odotin, mutta hyvältä kyllä vaikuttaa.

    VastaaPoista